FANDOM

Dyreparkeninngang

Inngangen til Dyreparken. Foto: NRK

Kristiansand Dyrepark, ofte bare kalt Dyreparken, er en kombinert dyre- og fornøyelsespark utenfor Kristiansand i Vest-Agder, ved grensen til Lillesand. Parkselskapet ble etablert i 1964 og parken offisielt åpnet i 1966. Parken har utviklet seg til å bli den nest mest besøkte turistattraksjonen i Norge etter Holmenkollen. Parken, som i dag er en fritidspark med dyr, sommerteater og andre attraksjoner, har over 800 dyr fordelt på mer enn 100 forskjellige dyrearter. I 2008 var det 631 210 besøkende i parken. I 2011 hadde parken 818 000 besøkende. I 2015 nådde parken over 1000 000 besøkende.

Skjermbilde 2015-02-03 kl. 21.45.56

Willy Tjomsaas. Arkivfoto: Dyreparken

HistorieEdit

Willy Tjomsaas tok initiativet til å danne parken. I 1965 begynte Edvard Moseid i parken og startet utbyggingen. Dørene åpnet offisielt 26. juni 1966. På 1970-tallet ble parken kjent som verdens største eksportør av kameler. De første sjimpansene ble født i hemmelighet, den mest kjente, Julius, 26. desember 1979. Julius vokste opp hjemme hos Edvard Moseid og ble TV-kjendis første gang i 1981. Julius ble gjennom dette parkens store attraksjon.

I 1983 ble parken utvidet og kalles nå dyre- og fritidspark. Artisten og forfatteren Terje Formoe arbeidet som markeds- og underholdningssjef i Dyreparken fra 1984 til 1994. Hans musikalske barne- og familieforestilling Kaptein Sabeltann dukket opp første gang i 1989. Teaterforestillinger med denne sjørøverfiguren har blitt vist i et eget amfiteater hver sommer siden og er i dag parkens største attraksjon. Fram til 2006 var det tilsammen solgt over 850 000 billetter til Sabeltann-forestillingene. En modell i full størrelse av forfatteren Thorbjørn Egners fantasiby Kardemomme by ble åpnet som et temaområde i parken i 1991.

I 2000, etter 35 år, overlot Edvard Moseid ledelsen til andre. Moseid flyttet deretter til Afrika.

Moseidformoe

Edvard Moseid og Terje Formoe. Arkivfoto: Dyreparken

25. mai 2007 fikk parken og Norge løver for første gang. To hunner og to hanner ankom fra en dyrepark i Danmark. Samme år satte parken ny besøksrekord med 670 000 gjester. 31. mai og 1. juni 2008 fikk en av løvene i parken, Sera, fire avkom. Fredag 4. juli 2008 fødte også en annen løve, Kila, to løveunger.

Dyreparken åpnet 25. juni 2010 Badelandet etter å ha investert 115 millioner på det som er den største enkeltinvesteringen i dyreparkens historie.

SeksjonerEdit

Dyreparken består i hovedsak av to hoveddeler som er integrert, en dyrepark og en underholdningspark. Parken er delt i flere seksjoner:

Underholdning

Badelandet – Består av 12 sklier og 12 attraksjoner/bassenger. Krever egen billett.

Kardemomme by – Møt Kasper og Jesper og Jonathan, samt politimester Bastian og tante Sofie. Åpnet i 1991.

Kaptein Sabeltanns verden – Karibisk landsby med borg heksehus, og sjørøverteater

Båtbasaren – Tivoliområde

Kjuttaviga – Amfiscene hvor Kaptein Sabeltann-forestillingene blir vist

Sørlandsbrygga – Restaurantområde

Abra havn - Åpnet 25. mai 2012

Dyr Nordisk villmark – Nordiske dyr som ulv, jerv, gaupe og elg

Tropisk avdeling – Amfibiehus med slanger, krokodiller m.m. + Julius og mange andre aper i trærne på utsiden

Afrika – Afrikansk savanne, med sjiraffer, sebra, løver, geparder og andre afrikanske dyr

Asia – sibirske tigere samt orangutanger og gibbonaper

Heia – Område med bl.a steinbukker og dåhjorter

KuToppen – Bondegård åpnet i 2009, med vanlige norske gårdsdyr, basert på TV 2-serien ved samme navn.

Kaptein Sabeltann i dyreparkenEdit

Kjuttaviga

Kaptein Sabeltanns verden

Abra Havn