FANDOM

{{Karakter |title1= |image1= [[faen |caption1= |navn=Kaptein Sabeltann |første_opptreden=Kaptein Sabeltann og Skatten i Kjuttaviga |år=1990- |skuespiller= Terje Formoe, Svein Roger Karlsen, Kyrre Haugen Sydness, Ola Otnes, Tor Sigbjørnsen, Geir-Atle Johnsen, Morten Svartveit, Henrik Mestad, Christoffer Søyland, Richard Olsen, Johannes Blåsternes, Martin Karelius Østensen }}

Kaptein Sabeltann er kjent som “Den Sorte Mann” og “Kongen På Havet.” Han er den slueste og mest fryktede sjørøverkapteinen på de syv hav og hersker over Det Usynlige Land; Abra. Få tør å snakke om ham for det sies at ingen har så lange ører som Kaptein Sabeltann Han sitter ofte i sin store borg, høyt oppe på klippen som rager over Abra og planlegger neste tokt. Hans kanskje mest kjente egenskap er at han kan lukte gull. I skattekammeret hans ligger alt gullet han har klart å røve til seg på tokt og skattekammeret er bevoktet av to ravner som umiddelbart varsler sin herre hvis noen skulle finne på å komme for nær. Ute på havet er han er kaptein på Den Sorte Dame og med sitt karakteristiske sjørøverflagg i sort og gull har han spredt skrekk og gru. Natten er hans venn og ofte slår han til i ly av mørket.

TriviaEdit

Egentlig skulle Kaptein Sabeltann se annerledes ut. Terje Formoe hadde sett for seg en pirat med fransk generaluniform og utseende noe som lignet på Fridtjof Nansen, slik så han ut på den aller første skissen malt med akvarellfarger høsten 1989. Den personen som er grunnen til at Sabeltann ser ut slik han gjør i dag, var Svein Haagensen som var instruktør og skuespiller i forestillingene. I 1995 under konflikten med Kristiansand Dyrepark hevdet parkens kostymedesigner Torrid Midjord at hun eide rettighetene på Sabeltann-figuren. Midjord var den som sydde det første Sabeltann-kostymet på oppdrag for Terje Formoe og Kristiansand Dyrepark.

Svein roger karlsen

Svein Roger Karlsen. Foto: Ulf Hansen

Terje formoe

Terje Formoe. Foto: Nicolai Prebensen

GalleriEdit

ReferanserEdit

Eksterne lenker  Edit