FANDOM

  1. REDIRECT Template:Skuespiller

Janne Miriam Rudolfsen Formoe' (født 13. juli 1975 i Kristiansand), er en norsk skuespiller.

Formoe startet karrieren som niåring i Kristiansand barne- og ungdomsteater. Etter dette har Formoe vært å se på både teaterscenen og filmlerretet. Særlig hadde hun suksess med showet «Neverendig story» i 2004.

På TV-skjermen er hun heller ikke ukjent, hun har vært proglameder for Z-TV og Pop TV i 1995 og 1996, og har vært deltaker i underholdningsprogrammet Skal vi Danse på TV 2.

Hun er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, hvor hun var ferdig i 2000. Etter at hun var ferdig utdannet ved Statens Teaterhøgskole ble hun engasjert av Teater Ibsen og Trøndelag teater. I 2003 begynte hun også å spille ved Nationaltheateret.

I Kaptein SabeltannEdit

Janne Formoe var skuespiller i Kaptein Sabeltann-forestillingene i Dyreparken i Kristiansand fra 1990 til 1997. Hun var med på enkelte forestillinger i 1998, og kom tilbake i stykkene fra 2000 til 2003. Hun spilte også Sjørøverjenta i Kaptein Sabeltanns sjørøverfest på Chat Noir i Oslo, vinteren 2013.

Eksterne lenkerEdit