FANDOM

Dsd skisse

Skisse av Risør Trebåtbyggeri.

Densortedame 94

Her blir Den Sorte Dame heist opp fra lasteplanet og utpå Grashavet i Dyreparken. Foto: Ukjent

Dame bak
Den Sorte Dame ble bygd ved Risøt Trebåtbyggeri under ledelse av Ole Jacob Broch og Ingar Sørensen i 1993 som kulisse til teaterforestillingene med Kaptein Sabeltann i Dyreparken Det var sistnevnte som sto for designet av skuta. Det tok kun 3 mnd fra byggingen startet til sjøsettingen i Risør. Den ble døpt av Wenche Foss på Aker Brygge i 1994. Den ble så seilt til Kristiansand.

IMG 7356-ny

Under arbeidet i Buvika.

Fartøyet kan minne om en fregatt fra slutten av 1600-tallet, men noe er vesentlig er endret. Det store akterspeilet som danner en naturlig avslutning på det høye akter kastellet skutene fra dette tidsrommet var kjent for, er utstyrt med et dødninghode med tresnutet hatt. Den Sorte Dame har blitt brukt i forestillingene om Kaptein Sabeltann siden sommeren 1994, med unntak i 1995 da den ble brukt i forestillingen Sjørøverinnen Antilla. i 2013 dukket det opp en ny versjon av skuta, som er en ekte seilskute med seil. Denne sto i Cornwall i England og ble brukt som kulisse til Kaptein Sabeltann og Skatten i Lama Rama. Da Den sorte dame hadde tiårsjubileum i 2003, fikk parkgjestene møte skuespillere utkledd som Kaptein Sabeltann og hans menn ombord i båten hver gang den kjørte. Våren 2005 ble Den sorte dame restaurert. I 2003 ble Den Sorte Dame gitt ut som leketøy sammen med actionfigurene. Det har kommet tre versjoner hittil (2018).

Kaptein-Sabeltann-bilde-1

Filmversjonen av Den Sorte Dame.

Den Sorte Dame har både vært på signingsferd og har hatt ulike opptredner rundt om i Norges land.

ByggeprossesenEdit

KS11010 Kaptein Sabeltann den sorte dame-900x900

Den nyeste versjonen av leketøyet. (2015)

I Seilas nr 4 1994 skriver redaktøren om Den Sorte Dame: ”Hele skuta er en fantastisk demonstrasjon av hva dyktige båtbyggere kan prestere om de bare fårlov å slippe fantasien løs! Imponerende er det også at byggingen startet så sent som desember i fjor, sjøsettingen fant sted allerede 15. mars. og levering skal skje 31. mai.”

Eksterne lenkerEdit